Suoramarkkinointi ja etenkin telemarkkinointi koettelevat kuluttajien hermoja. Harva laillinen ammatti herättää niin johdonmukaista ärtymystä ja raivoa suomalaisissa kuin puhelinmyyjän epäkiitollinen työ. Tämä on ymmärrettävää. Puhelinmyyjät saavat rahaa onnistuneista myynneistä ja tämä houkuttelee heitä olemaan sinnikkäitä ja kieron myyntihenkisiä. Kuluttajan ei tarvitse kuitenkaan alistua suoramarkkinoinnille, vaan on olemassa keinoja, joilla voi tiputtautua pois mainosmiesten listoilta.

Näin lopetat mainospostin ja puhelinmyynnin

Mainostajilla on velvollisuus paljastaa, mistä he ovat osoite- tai yhteystietosi poimineet. Voit kieltää kutakin mainostajaa suoraan käyttämästä osoitetietojasi markkinointiin.

Osoitetietojesi poimimisen erilaisista tietokannoista voit pysäyttää seuraavilla tavoilla:

  • Väestörekisterikeskus tarjoaa kansalaisten yhteystietoja muun muassa mielipide- ja markkinointitutkimuksiin. Täytä lomake heidän verkkosivuillaan estääksesi tietojesi luovuttaminen.
  • Liikenteen turvallisuusvirasto tarjoaa osoitteita suoramarkkinointia harjoittaville yrityksille. Tee markkinointikielto kirjallisesti heidän tietopalveluunsa.
  • Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto tarjoaa tietoa suoramarkkinoinnin rajoittamisesta. Se ylläpitää palvelua, jolla voi rajoittaa sekä osoitteellista suoramainontaa että puhelinmyyntiä. Liiton jäsenten on noudatettava rajoituksia.

Näin torjut osoitteettoman mainospostin

Postiluukusta tipahtelee säännöllisesti anonyymia mainospostia, jolla ei ole osoitetta. Tämän jakelusta ei vastaa posti, vaan erilliset jakelufirmat.

Osoitteettoman mainospostin voi lopettaa laittamalla postiluukun viereen tarran tai ilmoituksen, jossa lukee ”ei mainoksia”. Jos kirjoitat ilmoitukseen ”ei ilmaisjakeluja”, sinulle ei jaeta mitään ilmaisia osoitteettomia lehtiä, kuten erilaisia paikallissanomalehtiä.

Näin pääset eroon sähköisestä suoramarkkinoinnista

Sähköinen suoramarkkinointi eli lähinnä mainostajien lähettämät sähköpostiviestit, vaativat lain mukaan aina vastaanottajan suostumusta. Yleensä suostumus annetaan erilaisten kirjautumis- ja rekisteröitymislomakkeiden yhteydessä.

Etsi lomakkeen alaosasta jonkinlaista raksi ruutuun -tyyppistä mainintaa suoramarkkinoinnista rekisteröityessäsi johonkin verkkopalveluun. Varmista, että ruudussa ei ole rastia.

Usein mainosviesteissä on linkki, jota klikkaamalla pääset kirjautumaan pois kyseiseltä mainoslistalta.

Jos mikään ei auta, lisää mainoksia lähettävä sivusto mustalle listalle, jolloin sen lähettämät viestit äätyvät suoraan sähköpostisi roskapostikansioon.

Miksi minulle yhä soitellaan?

Ikävä kyllä kaikki telemarkkinoijat eivät tarkista virallisia listoja ennen puhelua. Myyjät poimivat usein puhelinluetteloista satunnaisia nimiä ja kokeilevat onneaan siitä huolimatta, että tämä on luvatonta.

Ei ole pomminvarmaa keinoa estää tällaista toimintaa. Voit kuitenkin puhelun tullessa luvata valittaa soittajan esimiehelle. Ainakin tämä varmistaa, ettei kyseinen myyjä enää häiritse sinua.

Miksi saan yhä mainoksia?

Jos kyse on osoitteettomista mainoksista, alueesi mainostenjakaja ei ilmeisesti syystä tai toisesta kunnioita mainokset kieltävää tarraa. Yksittäistapauksissa kyse voi olla inhimillisestä virheestä. Jos ongelma toistuu, ota yhteyttä mainostenjakelusta vastaavaan yritykseen ja kerro heille ongelmasta. Tämän pitäisi riittää lopettamaan mainosten tunkeminen postiluukusta.

Toisaalta huomaa, ettei mikään kiellä mainosten tuputtamista sanomalehtien sivujen välissä. Myöskään virallisten ilmoitusten jakamista ei voi estää.

Miksi saan yhä sähköistä roskapostia?

Tietyillä sähköpostin tarjoajilla, kuten Gmaililla ja Yahoolla on tehokkaat roskapostin suodattimet. Tämä karsii suurimman osan spämmistä pois. Mutta loppujen lopuksi roskapostin lähettäjät ovat aina yhden askeleen suodattimia edellä. Siksi sähköistä roskapostia tulet saamaan myös tulevaisuudessa.

Toisaalta Suomen lain mukaan yrityksen on mahdollista lähettää sähköistä suoramainontaa asiakkaan sitä pyytämättä, kunhan seuraavat ehdot täyttyvät:

  • Yritys on saanut yhteystiedot myynnin yhteydessä ja viestissä markkinoidaan ainoastaan vastaavia tuotteita, joita yritys on asiakkaalle aiemmin myynyt.
  • Suoramarkkinointiin käytetään samaa välinettä kuin tuotteen ostamiseenkin käytettiin. Esimerkiksi, jos tuote ostettiin tekstiviestillä, tämä mahdollistaa mainostekstiviestien lähettämisen.
  • Yritys on ilmoittanut kaupanteon yhteydessä, että yritys aikoo käyttää yhteystietoja markkinointiin.
  • Kaupanteon yhteydessä kuluttajalle on kerrottu, että hänellä on oikeus kieltää suoramarkkinointi.

Lue lisää:

Suoramarkkinoinnin voi kieltää (Kilpailu- ja kuluttajavirasto)