HSL:n kännykkälippu

Helsingin seudun liikenteen eli HSL:n liikennevälineissä on voinut matkustaa kännykkälipulla vuodesta 2002 lähtien.

Tekstiviestillä ostettu kännykkälippu käy raitiovaunussa, metrossa, Suomenlinnan lautalla, metron itäisillä liityntäbussilinjoilla, sataman bussilinjoilla ja VR:n lähijunissa Helsingin alueella.

Keväällä 2019 tekstariliput lopetetaan ja kännykkälipun voi ostaa vain HSL:n omalla sovelluksella. Samalla kännykkäliput muuttuvat monipuolisemmiksi. Huomaa, että myös vanha Mobiililippu-kännykkäsovellus ollaan ajamassa alas.

Lipun tilaaminen HSL:n sovelluksella

Toisin kuin tekstiviestilipulla, HSL-sovelluksella voi matkustaa koko HSL:n alueelle. Sovelluksesta voi ostaa paitsi Helsingin sisäisiä lippuja, myös Espoon, Vantaan, Kauniaisten ja jopa Keravan, Sipoon, Tuusulan, Kirkkonummen ja Siuntion lippuja.

Kertalippujen hinnat ovat sovelluksessa samat kuin matkakortilla – eli halvemmat kuin bussikuskilta tai asemien lippuautomaateista ostettaessa. Yhden kaupungin sisäinen lippu maksaa 2,20 euroa. Huomaa, että yötaksaa ei nykyään peritä sen enempää kännykkälipuista kuin muistakaan lipuista, vaan matka on saman hintainen kaikkina aikoina. Tarkemmat hinnastot löytyvät HSL:n sivuilta.

Kertalippujen lisäksi HSL-sovelluksesta saa vuorokausi- ja kuukausilippuja. Pian opiskelijakin voi ostaa alennushintaisen kuukausilippunsa suoraan puhelimella. Vuodan 2019 aikana sovelluksen valikoimaan lisätään myös työsuhdematkalippu ja lasten kausilippu.

Nykyisestä HSL-sovelluksesta löytyy myös Reittiopas ja ajankohtaista tietoa liikenteestä.

Vanha Mobiililippu-sovellus ja tekstiviestilippu poistuvat käytöstä keväällä 2019

HSL:n lippusovellus uudistui merkittävästi kesällä 2018. Tällöin vanha Mobiililippu-sovellus poistui Android- ja iOs-puhelimista. Windows-puhelimilla vanhaa sovellusta voi yhä käyttää. Kun HSL tekee suuren vyöhykeuudistuksensa 27.4.2019, Mobiililipun tuki loppu myös Windows Phoneista kokonaan. Tämän jälkeen puhelimella voi ostaa lipun ainoastaan uuden HSL-sovelluksen avulla.

Tekstiviestilipun tilaaminen (kevääseen 2019 asti)

Matkalipun voi yhä hetken aikaa tilata tekstiviestillä numerosta 16355. Koodi on A1 suomenkieliselle lipulle ja AS 1 ruotsinkieliselle lipulle. Koodin voi kirjoittaa välilyönnillä tai ilman. Viestin lähettäjä saa paluuviestinä kertalipun, joka on voimassa tunnin ostohetkestä. Viestistä selviää lipun voimassaoloaika ja voimassaoloalue, tunnistenumero ja lähettäjänumero. Katso lisätiedot HSL:n sivuilta.

Matkalipun voi tilata etukäteen lisäämällä tilausviestiin toivotun kellonajan, esim. A1 1300, jolloin lippu toimitetaan, kun kello on seuraavan kerran yksi iltapäivällä. Lipun voi näin ollen tilata korkeintaan 24 tuntia etukäteen. Kaikki operaattorit eivät tue tätä palvelua. Asiakkaalle ilmoitetaan tarvittaessa tilauksen epäonnistumisesta vastausviestillä.

Tekstiviestilipulla voi matkustaa metrossa, ratikassa, Suomenlinnan lautalla, Helsingin alueen junissa ja metron itäisillä liityntäbussilinjoilla 57, 80–99 (myös A, K, B, V). Se on myös voimassa länsimetron liityntälinjoilla 20 ja 21 sekä runkolinjan 560 busseissa, mutta vain Helsingin alueella. Tekstiviestilipun hinta on 2,20 euroa.

Millä hetkellä kännykkälippu tulee tilata?

Matkustajalla tulee olla kännykkälippu ennen kulkuvälineeseen nousemista. Metrossa lippu pitää olla hankittuna siirryttäessä laiturialueelle, joka alkaa liukuportaiden yläpäästä ja on merkitty keltaisella viivalla. Jos lippu ei saavu matkapuhelimeen ajoissa, asiakkaalta voidaan periä tarkastusmaksu.

Ongelmana on ollut, että HSL:n sovellus tökkii toisinaan pahastikin. Jos sovellus toimii huonosti, tarkastajat ovat onneksi kärsivällisiä. Eli jos sovellus on jumittunut pyörimään ostotilanteeseen, tarkastajat todennäköisesti odottavat rauhassa prosessin päättymistä, vaikka siihen menisi useampikin minuutti. Sovelluksen toimivuus on luonnollisesti HSL:n vastuulla.

Kännykkälipun tilaaminen on mahdollista ainakin Telian, Elisan, DNA:n ja Moi Mobiilin liittymistä sekä myös monista prepaid-liittymistä. Prepaid-liittymien kohdalla asiakkaalle ilmoitetaan tekstiviestillä, jos saldoa ei ole riittävästi. HSL-sovelluksessa maksu voidaan periä kuluttajan toiveen mukaisesti joko puhelinlaskulta tai sovellukseen syötetyltä maksukortilta.

HSL-sovelluksen yhteystiedot

Usein kysyttyä HSL-sovelluksesta.

Ongelmatilanteissa palvelee HSL:n asiakaspalvelu numerossa 09 4766 4000. Palvelu on auki normaalisti ma-pe klo 7:00-19:00 ja la-su klo 9:00-17:00.